„Iubesc acest teatru” – de vorbă cu regizorul tehnic


Simona Barlaboi, unul dintre regizorii tehnici ai Teatrului Masca, ne-a răspuns în pauza dintre repetiții la câteva întrebări despre ce înseamnă să fi regizor tehnic/ de scenă.

1. De cați ani lucrezi în teatru?
Mmmm…frumoasă întrebare, de 3 ani și 6 luni și sper la câți mai mulți.M-am angajat la Teatrul Masca în anul doi de facultate, fiind studentă la Facultatea de Teatru, secţia Teatrologie, management cultural şi jurnalism teatral, în cadrul UNATC „I.L. Caragiale”, Bucureşti. Şi îmi aduc aminte că pe data de 11 noiembrie 2009 am venit la interviu, iar de a două zi am şi intrat în pâine. Eram extrem de încântată că mi s-a oferit șansa de a lucra în domeniu şi acum iata-mă tot aici!

2.Care a fost primul job în teatru?

Deși  nu aveam idee ce înseamnă, am acceptat postul de Regizor tehnic. Dar am lucrat vreo 6 luni și la departamentul PR.

3 Care este cea mai mare provocare a profesiei tale în prezent?
Provocări pot aparea în orice moment atunci când lucrezi iîn teatru, dar cred că orice este rezolvabil. Pentru mine o provocare ar fi să preiau un spectacol de-al colegului meu peste noapte, parcă asa spune expresia:)?, și să iasă totul perfect. 
4 Povestește-mi o zi obișnuită din viața ta
Îmi place să cred că zilele mele nu sunt obișnuite. Dacă este o zi de repetiții, trebuie să mă asigur că totul este pregătit corespunzător pentru o bună desfășurare a acestora, adica să am toți actorii la timp în sală, să mă asigur că am toate elementele tehnice, că am sunetist sau/și luminist dacă e nevoie pentru a nu exista probleme. Cu alte cuvinte, noi, regizorii tehnici, coordonăm toate manevrele tehnice implicate în spectacol, adică sunet, lumină, tehnicul de scenă care înseamnă maşinişti, recuziteri. Noi avem un text al spectacolului cu toate schimbările, cu tot ce înseamnă plantaţia decorului, lumina, semnalele care se dau când se schimbă lumina, sunetul, momentul când trebuie atenţionaţi oamenii etc.
Dacă este o zi cu repetiții și spectacol, se adaugă munca montării spectacolului si a spectacolului în sine. Trebuie să fiu prezentă la montare, împreună cu echipa tehnica, apoi urmează repetiția de dinaintea spectacolului, unde actorii trebuie să vina cu 2 ore înainte. Iar în timpul spectacolului ești omul care trebuie să țină totul sub control sau cel care supraveghează ca totul să iasă bine. Regizorul tehnic  coordonează totul, de la începutul spectacolului, cu chemarea publicului în sală sau așezarea lui în spațiul special amenajat pentru public – atunci când jucăm în aer liber-  până la terminarea lui. Noi suntem responsabili de tot ceea ce se întâmplă. La sfârșitul zilei cântărești evenimentele și încerci să-ți dai seama ce ai de făcut pe viitor.
5 Care sunt proiectele/spectacolele tale de suflet?
Vrei să-mi atingi o coardă sensibilă? Aș putea spune că țin foarte mult la spectacolele la care am lucrat de la zero , dar asta nu înseamnă că nu-mi plac și celelalte. Iubesc spectacolul „Oglinda„, chiar dacă atunci când l-am preluat nu mi-a explicat nimeni nimic pe partea tehnică, a trebuit să învăț singură din mers. Am lucrat cu mare plăcere la spectacolul „Când dragostea poartă pâslari” în regia lui Michele Modesto Casarin, m-am înțeles extraordinar cu acest regizor și am și invățat câteva lucruri din această experiență. Un alt spectacol pe care-l iubesc este „Actorul„. Aș spune că odată cu acest spectacol am descoperit performanța actorului Mihai Mălaimare, sunt chiar fascinată! Un  alt spectacol pe care il iubesc este  „Intrusa” ; plâng de fiecare dată când îl văd 🙂 Și lista este lungă, dar un lucru știu sigur; iubesc acest teatru.
6 Cu ce actori îți place să lucrezi?
Wow…citeste cineva acest interviu? Glumesc. Toți actorii teatrului Masca au ceva special, ceva care mă bucură să lucrez cu ei. Dar dacă apelez la sinceritate și în special la empatie, îmi place să lucrez cu Laura Dumitrașcu, este foarte talentată și foarte stăpână pe specializarea ei: păpuși-marionete, cu Anamaria Pislaru și Dora Iftode, le stimez enorm, cu actorul, regizorul, directorul teatrului Mihai Mălaimare și cu toate actritele de la cabina 2: Ana Daponte, Emilia Manea și Alina Crăiță, cu care comunic foarte bine privind relația Regizor tehnic-actor. Valentin Mihalache este un actor foarte implicat și-mi spune când ceva nu-i convine, ceea ce e foarte bine și… cred că mă voi opri aici, dar sincer nu am avut probleme cu actorii teatrului. Este important să existe un minim bun simt și un respect reciproc față de munca fiecăruia.
7 Ce sfaturi le poți da aspiranțiilor la acest post?
Să nu facă acest lucru dacă nu le place!!! Si dacă le place, să fie diplomați și stăpâni pe situație. Nimeni nu vrea un Regizor tehnic fără nerv.
Scrie un comentariu

Din categoria Fără categorie

Lasă un răspuns

