Le Roi est mort, vive le Roi! – spun deseori actorii.


    Când domnul director Mihai Mălaimare m-a anunţat (cu zâmbetul pe buze şi cu o mică licărire în privire care parcă spunea – să te văz!) că am fost distribuită în noul spectacol de commedia dell’arte şi că trebuie să joc Pantalone, n-am putut să spun decât: „Ce chestie!”.  Înainte de a înţelege cu adevărat ce presupune acest lucru, m-am gândit în primul rând că nu pot să pierd ocazia de a încerca, poate cel mai greu lucru pe care îl poate face un actor în cariera sa – travestiul.

     Iată-mă din nou faţă în faţă cu regizorul Michele Modesto Casarin, cel care m-a ajutat să descopăr captivanta lume a commediei dell’arte dăruindu-mi pe rând: Doroteea în ,,Îndrăgostiţii”, Angela în ,,Regele cerb”, Menega în ,,Venexia” şi acum Pantalone în ,,Când dragostea poartă pâslari”.

     Cu „Pantalone” a trebuit să încep de altundeva…

    Ce te faci, cum faci ca să faci? În cazul de faţă am început regretând că un spectacol, care nu se mai putea juca din motive obiective, se dezmembra sub ochii mei (pentru noul spectacol s-au folosit o parte dintre costumele şi recuzita spectacolului ,,Îndrăgostiţii”). Am refuzat să cred că nu va mai fi (este greu să renunţi la o părticică din tine), dar mi-am luat rămas bun de la „Doroteea”…aşa cum am făcut-o şi altă dată cu rolurile pe care le-am interpretat de-a lungul anilor şi care au apus, odată cu retragerea spectacolelor respective din repertoriu. Pe toate le-am iubit şi le-am aşternut undeva înlăuntrul meu, ca într-un album pe care simţi nevoia să-l răsfoieşti doar atunci când te sfâşii de dor de tine.

    Şi aşa, plecând de la redistribuirea costumelor-„uneltele” docile (purtătoare încă a energiilor actorilor pe care i-au slujit) şi-au îmbrăţişat cu drag noii stăpâni (în commedia dell’arte fiecărui caracter îi corespunde un anumit costum, o mască specifică). A trebuit, printre altele, să mă împac cu ideea de a deveni „tatăl meu”, cel care-şi cheamă „sora” – fiică şi „iubitul”- fiu (cei care au văzut spectacolul „Îndrăgostiţii” vor înţelege); să cobor din universul aerat al Innamoratei în concretul obscur al demonului avar Pantalone (Ha! la origine San Pantaleone). Am parcurs toate etapele, cu răbdare şi cercetare, aşa cum se face de obicei cu „scormonirea” unui personaj specific commediei dell’arte, plecând de la exterior (costumul roşu, masca cu nasul ascuţit, poziţia corpului-destul de incomodă-, mersul, poziţia capului – jocul de mască) către interior. Iar peste toate-vocea…Te-ar pune pe gânduri indicaţia bine intenţionată a regizorului: „Nu te preocupa de voce, vine de la sine atunci când l-ai găsit pe Pantalone…” nu-i aşa? Zâmbiţi ?! Da, şi cu travestiul cum rămâne? Eh, asta-i altă poveste… (m-a salvat tot „propriul clovn”…!!!)

   Cum gândeşte Pantalone? Cum relaţionează cu celelate personaje acest bătrân avar, libidinos, interesat doar de bani; fară scrupule, laş şi îngâmfat, ridicol-chinuit de „meteorismus intestinalis” dar cu dorinţe sexuale de neacceptat, devenind fără jenă rivalul fiului său, terorizându-şi servitorii etc…lista poate continua…Venite a vedere! Desigur că nu i-ar strica un dram de minte în plus, căci dacă ar putea să accepte că vremea lui a apus (o face la final) ar fi scutit de tot ceea ce păţeşte de-a lungul piesei. Asta-i viaţa, cu cât o să vi se pară mai grotesc Pantalone cu atât Indrăgostiţii vi se vor părea mai simpatici (m-am împăcat deja cu ideea). Trebuie să mărturisesc că am încercat de câteva ori, pe durata repetiţiilor, să-mi apăr personajul (că nu poate fi atât de… groaznic), aveam de gând să-i propun regizorului să-i permită lui Pantalone să cânte sub balconul Biancifiorei „Love of my life”, dar nu am mai avut timp…

    Interesantă ţesătură nu-i aşa? Desigur, doar în teatru este posibil, misterul se naşte treptat şi ne învăluie…

Dora Iftode

CÂND DRAGOSTEA POARTĂ PÂSLARI , Vineri 1 februarie, ora 19.00

Biletele le puteţi rezerva direct la casa de bilete (021.430.50.55) sau prin mail la rezervari@masca.ro şi online prin Eventim.

Această prezentare necesită JavaScript.

8155660741_be9ca610ff

Un comentariu

Din categoria Fără categorie

Un răspuns la „Le Roi est mort, vive le Roi! – spun deseori actorii.

  1. Pingback: Venite a vedere! « Foto Jurnal Masca

Lasă un răspuns

